Kreatyna – królowa suplementów?

Coraz większe grono osób korzysta z siłowni. Według najnowszych raportów, regularnie karnety kupuje nawet 2 miliony Polaków. To wynik, który niewątpliwie jest efektem globalnej epidemii nadwagi. Wszakże, siłownia to doskonałe miejsce na redukcję wagi, ale nie tylko…

Przede wszystkim, na siłowniach spotkamy osoby, których celem jest rozbudowa włókien mięśniowych, a mówiąc wprost – budowa masy. Należy mieć jednak na uwadze, że proces ten wymaga nie tylko samego treningu, ale także odpowiedniej diety oraz suplementacji.

Na rynku istnieje wiele suplementów diet, których skuteczność można określić mianem wysokiej. Nie mniej jednak, królowa może być tylko jedna i jest nią… kreatyna.

Kreatyna – królowa suplementów

Kreatyna to związek, który naturalnie występuje w organizmie człowieka. Jednostka o wadze 70 kilogramów ma średnio około 120-130g tej substancji w swoim organizmie, z czego 95% znajduje się w mięśniach.

Kreatyna odpowiedzialna jest za resyntezę ATP. Dzięki niej zachodzi regeneracja energii krótkotrwałej. Im więcej tego związku w organizmie, tym większa siła i wydolność, a co za tym idzie – większe mięśnie. Szerokie właściwości kreatyny sprawiają, że suplement ten wykorzystywany jest przez wielu sportowców – zarówno w sportach siłowych, jak i wydolnościowych.

Kreatyna – suplement na…

…masę, siłę i wydolność. To doskonały preparat, którego popularność jest zdecydowanie największa. Wynika to z faktu, iż efektywność kreatyny została potwierdzona licznymi badaniami.

Kreatyna – jak brać? Dawkowanie.

Generalnie kreatynę należy dostarczać o dwóch, stałych porach w trakcie dnia. Pierwszą należy przyjmować na czczo (o ile nie występują biegunki i problemy z nerkami). Drugą zaś w porze około-treningowej (przed treningiem). W dni, które są wolne od aktywności fizycznej można przyjmować dwie porcje (w krótkich odstępach czasu) z samego rana.

Ilość przyjmowanej kreatyny zależna jest od masy ciała danej jednostki. Według najnowszych badań najlepiej dostosowywać ją właśnie pod tym względem. Ustalono, że na 10 kilogramów masy ciała należy dostarczyć 1g preparatu. Oznacza to, że dzienne spożycie kreatyny dla osoby ważącej 80 kilogramów powinno wynosić 8g (dwie porcje po 4g).

Niegdyś stosowano inną szkołę – tj. dawkowanie z fazą nasycenia i bez fazy nasycenia. Dzisiaj odchodzi się od tej metody, gdyż liczne badania nie stwierdziły dodatkowych efektów takiej formy dawkowania.

Kreatyna – efekty

Kreatyna pozwala zbudować masę mięśniową i siłę. Dodatkowo poprawia wydolność i wytrzymałość (możliwość realizacji dłuższych sesji treningowych).

Preparat ten występuje w kilku formach, m.in: monohydratu i jabłczanu. Monohydrat zalecany jest osobom, którym zależy na szybkich przyrostach mięśni i siły. Jabłczan z kolei – dla osob, którym zależy na wysokiej jakości masie (wolnej od wody) i poprawie wydolności.

Kreatyna – opinia trenera personalnego
Aby upewnić się czy kreatyna jest dobrym sposobem na budowanie masy, postanowiliśmy poszukać odpowiedzi u doświadczonego źródła. Na nasze pytania, odpowiedział Mariusz Kopytko z Warszawskiego klubu fitness.

Czy kreatyna to suplement, który poleca Pan swoim podopiecznym?
Jak najbardziej! W mojej ocenie, suplementacja kreatyny to niemal obowiązek jeśli liczymy na szybkie i dobre rezultaty. Wszakże, działa zdecydowanie najmocniej.

Czy kreatyna jest w pełni dozwolona?
Tak, nie jest zaliczana jako doping (nie znajduje się na liście środków dopingujących), mimo że działa naprawdę silnie.

Czy kreatyna jest bezpieczna?
Tak, pod warunkiem, że stosujemy się do zaleconego dawkowania. Zresztą – wszystko można przedawkować, nie inaczej jest z kreatyną. Co więcej, powinniśmy stosować ją w kilkutygodniowych cyklach.

Czy kreatynę stosować może każdy?
Tak, każda zdrowa jednostka może z powodzeniem wykorzystywać kreatynę w budowaniu masy mieśniowej.

Czy są jakieś produkty, które Pan poleca?
Owszem, mam kilku producentów na których się nigdy nie zawiodłem, między innymi Olimp czy Activlab. Chwalę sobie również produkty Treca.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*