Kreatyna – skutki uboczne

Kreatyna to jeden z najpopularniejszych suplementów wykorzystywanych przez sportowców. Tak duża popularność sprawia, że na jej temat wypowiedziano wiele nieprawdziwych zdań. Większość z nich dotyczy rzekomych skutków ubocznych, które miałyby pojawiać się po stosowaniu.

Przedstawiamy najpopularniejsze mity dotyczące suplementacji kreatyny.

Mit nr 1: Kreatyna powoduje rabdomiolizę

Rabdomioliza to zespół objawów, które wywołane są przez rozpad tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej. Konsekwencją jest pojawienie się mioglobiny pochodzenia mięśniowego we krwi. Jest ona poddawana filtrowaniu przez nerki, co może w rezultacie doprowadzić nawet do ostrej niewydolności nerek.

Kreatyna paradokasalnie może pomóc w leczeniu tej przypadłości. Wszakże, jej celem jest poprawa wydolności i wytrzymałości włókien mięśniowych. W żadnym wypadku nie działa destrukcyjnie.

Mit nr 2: Kreatyna negatywnie wpływa na układ pokarmowy.

Przyjmowanie kreatyny w zalecanych dawkach nie powinno komplikować pracy układu trawiennego.

U osób, które zażywają nadmierną jej ilość może wystąpić biegunka. Aby jej zapobiec należy:

  • ograniczyć spożycie błonnika
  • nie przyjmować kreatyny na pusty żołądek
  • wybieraj kreatynę o lepszej wchłanialności

Mit nr 3: Kreatyna negatywnie wpływa na nerki i wątrobę

Nerki i wątroba to narządy, które odpowiedzialne są za detoksację organizmu. Nie ma zatem nic zaskakującego w tym, iż podczas suplementacji zauważa się ich wzmożoną aktywność.

Nie ma jednak prawdy w tym, iż kreatyna uszkadza nerki i wątrobę. Spożywanie kreatyny w zalecanych dawkach nie obciąża żadnych narządów wewnętrznych. Jest to w stu procentach bezpieczny suplement.

Mit nr 4: Kreatyna przyczynia się do powstawania żylaków

Żylaki powstają na skutek braku swobodnego przepływu krwi w żyłach. Kreatyna w żadnym stopniu nie przyczynia się do takiego stanu rzeczy.

Przyczyny występowania żylaków mogą być bardzo zróżnicowane. W każdym razie – nie są wynikiem suplementacji preparatów kreatynowych.

Mit nr 5: Kreatyna wywołuje skurcze mięśni

Kreatyna poprawia wydolność i wytrzymałość mięśni. Dzięki suplementacji można realizować dłuższy i znacznie bardziej wyczerpujący trening. Mięśnie poddawane są wówczas większemu wysiłkowi. Nie oznacza to jednak, że spotkamy się ze zwiększoną ilości skurczów mięśni.

Wręcz przeciwnie, udowodniono, że suplementacja kreatyny wspomaga gospodarkę elektrolitową.

Mit nr 6: Kreatyna pompuje mięśnie wodą

Owszem, kreatyna zatrzymuję wodę w mięśniach, ale idzie to w parze ze wzrostem mięśni. Badania wskazują, iż owe wzrosty są proporcjonalne.

Ponadto, kreatyna powoduje powiększenie średnicy włókien mięśniowych, co stanowi zaletę dla sportowców.

Podsumowując, suplementacja kreatyny jest w pełni bezpieczna i nie powoduje skutków ubocznych. Nie można jednak wykluczyć, że niektóre preparaty kreatynowe mogą powodować reakcje alergiczne – szczególnie wtedy, gdy wzbogacane są przeróżnymi środkami. Dlatego też, przed wyborem produktu warto przeanalizować jego skład.